HAT-KP-1-2023-1-000282 Lisztesek muraközi kalandozásai
A tanulmányi kirándulás célja a történelmi Magyarország nyugati határőrvidékének, a Muravidéknek és az Őrvidéknek a felfedezése, bebarangolása. A négy nap során felfedezzük a Magyar-Osztrák-Szlovén hármashatárt. Lendva, Dobronak, Göntérháza történelmi kincseit és híres várait, melyek a Bánffyak, a Zichyek és Széchenyiek birtokai voltak és kiemelt szerepe volt a nyugati határvidék védelmében. A pályázaton 3 616 000 Ft-ot nyertünk.
Előkészítő szakasz
A tanulók megismerkedtek a tájegység magyar történelemben betöltött szerepével és a földrajzi jellegzetességeivel, a Magyarország határain túl élő
magyarság létszámával, az államhatáron kívüli elhelyezkedés történelmi okaival; Szlovénia magyarságának történetével, jelenével, néprajzi
hagyományaival; a Szlovéniában élő őslakosság etnikai összetételével; a tanulmányi kirándulás részletes programjával; a toleráns és kooperatív
viselkedés alapszabályaival. A buszos utazás etikai kódexének ismertetése a tanulókkal. A Határtalanul! Barangoló digitális tartalomtár (https://www.okosdoboz.hu/hu-HU/Hatarontuli#) használatával történt a feladatok összeállítása, túraútvonalak megtervezése
Utazás megvalósítása
Utazás kezdőnapja: 2024. április 23.
Visszaérkezés: 2024. április 26.
2024. április 23-án reggel 6 órakor vette kezdetét az utazásunk, majd hétórányi autóbuszos utazást követően érkeztünk meg Lendvára. Első utunk a Bánffy Központba vezetett, ahol bepillantást nyerhettünk Lendva történelmébe, és érdekességeket hallhattunk az itteni életről. Ezt követően rövid sétát tettünk a belvárosban, ahol a hideg idő ellenére is volt lehetőség fagyizásra. A délután tovàbbi részében a Hancsik Falusi Turizmus àltal szervezett programon vehettünk részt: hallhattunk a fürjek tartásáról, fürjtojásból készített termékeket kóstolhattunk, majd itt fogyasztottuk el a vacsoránkat is. A hosszú napot követően vettük birtokba szállásunkat a Thermal Hotel Lendavában, ahol egy kis csapatépítő program után elkezdtük kipihenni első napunkat.
Második napunkat korán indítottuk, de a szállónk bőséges svédasztalos kínálatából mindenki kedvére tudott válogatni, ami lendületet adott a naphoz. A reggelit követően nagy mennyiségű boldogsághormont vittünk a szervezetünkbe a Passero Csokoládémanufaktúrában, ahol bepillantást nyerhettünk az ízletes bonbonok elkészítésébe, majd finomabbnàl finomabb csokoládékat kóstolhattunk. A délelőtt további részét a Göntérházi Kétnyelvű Általános Iskolában töltöttük, amely a határ közvetlen közelében található. Bejártuk az iskola épületét, és megismerkedtünk az itteni iskolai szokásokkal, majd tízóraival is vendégül láttak minket. Délutáni programjaink fő helyszíne a Dobronakon található György-ház volt, ahol érdekes tárlatvezetésen vettünk részt, majd kézműves foglalkozás keretében mindannyian készítettünk kukoricacsuhéból pillangót. A Dobronaki Művelődési Házban lehetőségünk volt jó hangulatú csapatjátékokat tartani, valamint étkezéseink is itt voltak. Ismét finom falatokat ettünk, az ebédünket és a vacsoránkat újfent a Hancsik Falusi Turizmus szolgáltatta.
Kirándulásunk harmadik napját a felsőlendvai várnál kezdtük, ahol megelevenedett előttünk a történelem. Ebben a jegyben folytatódott a napunk, hiszen egy kellemes túrát követően meglátogattuk a Hármashatárkövet. Gyönyörű fás úton haladtunk keresztül, majd eljutottunk a trianoni emlékműhöz, amelyre koszorút helyeztünk el. A délelőtti túrát követően Dobronakon fogyasztottuk el ebédünket a Hancsik Falusi Turizmus jóvoltából. Délután a lendvai várhoz vezetett utunk, ahol többféle kiállítást is megtekintettünk az őskori agyagedényektől kezdve a középkori fegyverkiállításon át egészen Zala György szobrászművész alkotásaiig. Buszunkkal ezt követően lankás utakon haladva eljutottunk a Vinarium kilátóig. A csodálatos tájban gyönyörködve láthattuk Magyarországot, Ausztriát és Szlovéniát is. Tartalmas napunk után ismételten a Hancsik Falusi Turizmusnak köszönhettük a vacsorára kapott finom falatokat.
Utolsó napunkat pakolással kezdtük, mert a reggeli elfogyasztása után elhagytuk a szállásunkat. A délelőttöt Dobronakon töltöttük, ahol a Hancsik Falusi Turizmusnak köszönhetően nagyon izgalmas órákat töltöttünk el. Lehetőségünk volt arra, hogy megtanuljuk a perecfonás fortélyait, mindenki magának nyújtotta és formázta a perecet, majd egymás mellé sorakoztatva őket, mehettek is a sütőbe. Amíg vártuk, hogy aranybarnára süljenek a perecek, kóstoltunk különböző finomságokat: vágott zsírt, tökmagot, tökmagolajat. A kóstolást még izgalmasabbá tette, hogy Hancsik József minden alapanyagot és elkészítési módot ismertetett eközben. A legbátrabbak még arra is vállalkoztak, hogy megkóstolják a nyers fürjtojást. A keddi és pénteki kóstolókon megízlelt termékek annyira elnyerték tetszésünket, hogy szinte mindenki talált köztül kedvére valót, amit meg is vásárolt, hogy vihessen haza belőle. A perecek éppen időben elkészültek, így kiváló kiegészítőként szolgáltak az ebédre kapott bográcshoz, amely Muravidéken egy sertésből és marhából készült pörköltet jelent. A finom ízekhez nagyon sokat adott, hogy mindenki a saját magának formázott és fonott perecet fogyaszthatta. Ebéd után a gyerekek kihasználták a kellemes időt, és játszottak, szaladgáltak a domboldalban, amelyről csodás látvány tárult elénk. Kirándulásunkat igazán felemelő pillanatokkal sikerült zárnunk, mivel a kedves vendéglátást és a finom falatokat szerettük volna meghálálni. Ének-zenei iskola lévén egyértelmű volt, hogy énekléssel szeretnénk a hálánkat kifejezni: a Vásárhely kővel van kerítve című népdalra esett a választásunk, amelyet a gyerekek nagy szeretettel és átéléssel adtak elő, Hancsik József és családja pedig hálával telve hallgatta.
Csodálatos négy napot volt lehetőségünk eltölteni a Muravidéken, ahonnan minden gyermek és pedagógus rengeteg élménnyel gazdagodva tért haza. Mindenkitől pozitív visszajelzéseket kaptunk, programszervezőink és vendéglátóink is kifejezték, hogy öröm volt ilyen kedves, szerethető gyermekeket és tanárokat vendégül látni.
Értékelő szakasz
Az utazásunkat követően a gyermekek nagyon izgatottan mesélték társaiknak a kiránduláson szerzett élményeket, amelyek egy lezáró foglalkozáson is megosztásra kerültek a hatodik évfolyamos diákokkal. A résztvevő tanulók kvízfeladatot töltöttek ki, amelyben megjelentek a muravidéki történelemhez kapcsolódó kérdések, az átélt élményekkel kapcsolatos feladványok, valamint olyan becsapós feladatok, amelyekkel felmértük, mennyire jártak nyitott szemmel a gyermekek a kiránduláson.
Az értékelő órát digitális eszközök használatával valósítottuk meg. A gyermekek páros és kiscsoportos munkában dolgoztak, amely lehetőséget adott arra, hogy eközben is megosszák egymással legkedvesebb emlékeiket. A kvíz végére valódi verseny alakult ki azért, hogy melyik csapat emlékezett a legtöbb információra. A jó hangulatban kitöltött tesztfeladatokat fényképes vetítés követte, amely során örömmel néztük végig a kiránduláson készített fotókat. Ezek felkeltették a hatodik évfolyamos diákok figyelmét is, akik izgatottan várják, hogy jövőre nekik is lehetőségük legyen Határtalanul kiránduláson részt venni.
HAT-KP-1-2022-1-000290 Határtalan kirándulás a muravidéki magyarság kincsei nyomában
A tanulmányi kirándulás célja a történelmi Magyarország nyugati határőrvidékének, a Muravidéknek és az Őrvidéknek a felfedezése, bebarangolása. A négy nap során felfedezzük a Magyar-Osztrák-Szlovén hármashatárt. Lendva, Dobronak, Göntérháza történelmi kincseit és híres várait, melyek a Bánffyak, a Zichyek és Széchenyiek birtokai voltak és kiemelt szerepe volt a nyugati határvidék védelmében. A pályázaton 3 479 550 Ft-ot nyertünk.
Előkészítő szakasz
Az előkészítő foglalkozás során a tanulók szakirodalom, térképek, tanári előadás és filmek megtekintésével megismerkedtek a tájegység magyar történelemben betöltött szerepével és a földrajzi jellegzetességeivel, a Magyarország határain túl élő magyarság létszámával, az államhatáron kívüli elhelyezkedés történelmi okaival; Szlovénia magyarságának történetével, jelenével, néprajzi hagyományaival; a Szlovéniában élő őslakosság etnikai összetételével; a tanulmányi kirándulás részletes programjával; a toleráns és kooperatív viselkedés alapszabályaival.
Utazás megvalósítása
Utazás kezdőnapja: 2023. március 27.
Visszaérkezés: 2023. március 30.
1. nap: Lendván meglátogattuk a Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézet égisze alatt működő Bánffy központot, ahol megtekintjük a galéria kiállítását (népművészeti motívumok felhasználása kortárs öltözködésben), tájékozódunk a helyi magyarság kulturális örökségéről és jelenéről. Felkerestük a Lendvahegyen található Szentháromság kápolnát, és rövid műsor keretében megemlékeztünk a törökök kiűzéséről. A lendvai várban megidéztük Alsólendva híres főúri családjának, a Bánffyaknak az emlékét, s tisztelegtünk a lendvai születésű, világhírű szobrász, Zala György munkássága előtt, akinek leghíresebb alkotása a budapesti Hősök terén álló Millenniumi emlékmű. Fakultatív program keretében meglátogattuk a Vinárium kilátótornyot.
2. nap: Látogatást tettünk a dobronaki Kétnyelvű Általános Iskolában, ahol közös éneklés után megismerkedtünk a külhoni magyar fiatalok életével. Felsőlendván meglátogattuk Szlovénia legnagyobb kiterjedésű várát. A hármashatáron felkerestük az emlékművet, és a trianoni döntésre emlékezve koszorút helyeztünk el. Az étkezések során sokféle helyi jellegzetességet megkóstoltunk (köleskása, hajdinából készült köret, lepény, „bogrács, stb.), a tanulók maguk is részt vettek kerek perec elkészítésében, megismerkedtek a tökmagolaj sajtolás hagyományaival, illetve meg is kóstolták a helyi termékeket.
3. nap: Dobronakon (Lendvavásárhely) található György-házban, a helyi hagyományőrző közösségek központjában megismerkedtünk a helytörténeti és néprajzi hagyományokkal, megtekintettük a 27. alkalommal megrendezett hímestojás kiállítást, megismerkedtünk a helyi díszítési technikákkal. A Kézművességek Házában betekintést nyertünk a település egykori lakosainak életébe, hagyományaiba, kézművességébe is, és magunk is készítettünk kukoricacsuhéból madárkákat. Megismertük Dobronoki György tevékenységét Pázmány Péter˝jobb keze ˝az első egyetem megalkotásákor). A nap zárásaként ellátogattuk a közeli Szent Vid kápolnát. A Bakonaki-tó körüli sétánk során a hely természetes élővilágába is betekintést nyertünk.
4. nap: Belatincon meglátogattuk a Zichy várat, sétáltunk a körülötte elhelyezkedő parkban, majd Muraszombaton a Szapáry kastélyt és történetét ismertük meg. Fakultatív program keretében meglátogattuk a helyi csokoládé manufaktúrát. Hazaút közben Göntérházán megtekintettük a térségre jellemző szoknyás haranglábat.
A Kárpát-medencei Bakancslistáról a következő úticélokat látogattuk meg:
Magyar-Osztrák-Szlovén hármashatár, Felsőlendva, Lendva, Dobronak, Göntérháza
Értékelő szakasz
Tanóra keretében áttekintettük a látogatás eredményeképpen Szlovénia magyarságáról, a Muravidék történelmi és kulturális értékeiről szerzett személyes tapasztalatokat és ismereteket; kiértékeltük az utazás programját. Interaktív teszt vetélkedőszerű kitöltésével felidézték az eseményeket, a megszerzett tudásanyagot. A tanulók a kiránduláson készült fényképekből és filmfelvételekből bemutató montázsokat, illetve rövid ismeretterjesztő filmet készítettek, melyeket levetítettünk 6. évfolyamos tanulóknak és érdeklődő kollégáknak. A vetítés után szóbeli élménybeszámolót tartottunk a kirándulásról, és kötetlen beszélgetés során válaszoltunk a felmerülő kérdésekre.
Sajtómegjelenések:
HAT-18-01-0860 Lisztesek magyar irodalmi emlékek nyomában
A tanulmányi kirándulás témája magyar irodalmi emlékhelyek felkeresése volt Erdélyben. Az előkészítő órára a tanulók prezentációkkal és a Kahootban elkészített kvízkérdésekkel készültek Erdély földrajzi, történelmi és irodalmi vonatkozásairól. Az utazás négy napja során a tanulók meglátogatták Nagyszalontán az Arany János Emlékmúzeumot, a Csonka tornyot és Arany János szülőházát. Nagyváradon Ady emlékhelyek felkutatása volt a program fő része. Csucsán bejárták az Ady Emlékházat és a Boncza kastélyt, ahol koszorút helyeztek el. A program részét képezte egy erdei túra és Bánffyhunyad nevezetességeinek meglátogatása is. Az értékelő órára prezentációkat készítettek a tanulók, és az iskola többi diákja számára élménybeszámolót tartottak a kirándulásról. Az élménybeszámoló része volt a program értékelése is.
A tervezett program szerint az erdei túra célpontja a Zichy barlang lett volna. A helyszínen azonban a helyiek arról tájékoztattak bennünket, hogy a barlanghoz vezető út a sínek mentén halad, és a vonat miatt veszélyesnek tűnt a megközelítése. Ezért a barlangi túra helyett egy kisebb erdei túra mellett döntöttünk.
Tematikus útvonal összefoglalása: A program az irodalmi emlékhelyek felkutatására irányult. Nagyszalonta, Nagyvárad, Csucsa és Bánfihunyad irodalmi emlékhelyeinek meglátogatása elsősorban Arany János és Ady Endre életének és munkásságának felkutatását célozták.
2. Az előkészítő szakasz
Előkészítő foglalkozás időpontja: 2019.03.28
Az előkészítő órán a tanulók megismerkedtek Nagyvárad környékének magyar irodalmi és történeti vonatkozásaival, földrajzi jellegzetességeivel. Prezentációkon és Kahooton készült kvízek formájában mutatták be egymásnak Románia történetét, a kiránduláson meglátogatandó városokat: Nagyváradot, Nagyszalontát, Bánffyhunyadot, és Csucsát, valamint megbeszélték a toleráns viselkedés alapszabályait.
3. Az utazás
Az utazás kezdőnapja: 2019.04.02
Visszaérkezés napja: 2019.04.05
Az utazás során érintett települések felsorolása:
1. nap: Hódmezővásárhely, Nagyszalonta, Nagyvárad2. nap: Nagyvárad, Csucsa, Nagyvárad3. nap: Nagyvárad, Bánffyhunyad, Nagyvárad4. nap: Nagyvárad, Hódmezővásárhely
Megvalósított programelemek száma: 5
Tanulmányi kirándulás rövid bemutatása:
1. nap: Nagyszalontán az Arany János Emlékmúzeum meglátogatása volt a fő program, majd Arany János szülőházánál a Walesi bárdokból részletet szavaltak el a tanulók. Este a szálláshelyre mentünk, amely a Posticum nevű vendégházban volt Nagyváradon. A szálláshely nemcsak szobákat és étkezést biztosított a csoport számára, hanem lehetőség volt beszélgetéseket, közös programokat is tartani a közösségi terekben.
2. nap: Csucsán az Ady Emlékház és a Boncza kastély meglátogatása volt a fő cél. Az emlékház és a kastély meglátogatása után koszorút helyeztünk el a Boncza kastély előtt. Délután Nagyvárad irodalmi és történelmi nevezetességeinek megtekintése volt a fő program. A sétálóutcán lévő Holnaposok szoborcsoportja és az Ady emlékmúzeum felkutatása is a program részét képezték. Az estét a Posticumban töltöttük.
3. nap: Bánffyhunyad nevezetességeinek meglátogatása volt a cél. Megtekintettük a református templomot és a templomkertben lévő Ady kőtáblát. Délután rövid erdei túrán vettünk részt.
4. nap: Hazautazás a Nagyvárad-Nagyszalonta útvonalon.
HAT-17-01-2017-00041 Lisztesek Bethlen Gábor nyomában
A pályázaton elnyert összeg: 3 110 500 Ft
A tanulmányi kiránduláson Bethlen Gábor nyomában végigjártuk azokat a híres helyeket, melyek kötődnek a nagy erdélyi fejedelem, Bethlen Gábor életéhez.
2018. április 16-19.
Részletes program:
1. nap:
Indulás korai időpontban az iskola elől, átkelés a határon. Nagyszalontán a Csonka-toronyban található Arany János Emlékmúzeum meglátogatása, a relikviáknak, majd Arany János szülőházának a meglátogatása. Majd Bánffyhunyadon, Kalotaszeg „fővárosában” a 13. századi református templom meglátogatása következik, és megnézzük a kertjében található Magyar Hősök emlékkövét. Tovább utazunk, a Gyalui-víztározónál és a Tárnicai-gátnál nézünk szét. Ezt követően érkezés Aranyosgyéresre 17-18 óra között, elhelyezkedés a szálláson (Tiver hotel) és vacsora.
2. nap
Reggelizés, indulás 10 órakor Kolozsvárra. Városnézés, séta a város központjában. Házsongárdi temető meglátogatása. Délután vissza a szállásra.
3. nap
Indulás 10 órakor. Torda város megtekintése (főtér, római katolikus templom, Fejedelmek háza, ótordai református templom). A Tordai-hasadék rezervátum meglátogatása, kirándulás. 14.00 órakor látogatás a tordai sóbarlangban. Délután vissza a szállásra.
4. nap
Reggeli után elindulunk. Utunkat Nagyenyed felé folytatjuk, ahol a Bethlen Gábor kollégiumot, a vártemplomot, és az 1848-as emlékművet nézzük meg. Ezt követően Gyulafehérvár várfalai között sétálunk, megtekintve a Károly kapukat és a Székesegyházat, melyet Szent István alapított.
Vajdahunyadon, a csodálatos várban sétálunk. Majd Dévára utazva megnézzünk a Magna Kúriát és a várat, az utolsó település, melyen megállunk, Arad, ahol az aradi vértanúk kivégzésének a helyét keressük fel. Ezt követően hazautazás, érkezés az esti órákban.
HAT-16-01-0252 Lisztesek Ady Endre nyomában
A tanulmányi kirándulás célja Ady Endre emlékhelyeinek felkeresése volt Erdélyben.
Ehhez előkészítő tevékenységként a tanulók három tanórán, magyar, földrajz és énekórán ismerkedtek Erdély földrajzával, néprajzával, a térség népdalaival, valamint Ady Endre éleével és munkásságával. A magyartanárok koordinálásával versíró versenyt rendeztünk, melyen az első három vers íróját jutalmazták a kollégák.
A kirándulás négy napja alatt a tanulók meglátogatták a Nagyvárad környékén lévő, Ady életéhez kötődő fontosabb emlékhelyeket, valamint a helyi nevezetességeket. Az irodalmi-kulturális látogatás alatt zenés-irodalmi estet és táncházat rendeztünk, melyen megismerkedtek a helybeli tanulókkal és barátságot alakítottak ki velük. A program kiegészült a környék természeti kincseinek megismerésével, a programok között szerepelt a Zichy cseppkőbarlang és a Királyhágó meglátogatása. A kirándulás végén, hazatéréskor az iskola előtt kalotaszegi népdalcsokor hangzott fel a tanulók előadásában.
Az értékelő órán ppt-k segítségével elevenítették fel élményeiket a tanulók. A hatodikosok részére bemutató előadást tartottak a diákok, melyen a sajtó is jelen volt.